Clay Ketter (f 1961 i Brunswick, Maine) är en amerikansk-svensk konstnär baserad i Malmö. Med sina ämnen och olika tekniker inom måleri, skulptur och fotografi är hans konst angelägen på flera sätt. Ett konstnärskap som problematiserar vår syn på konst. Vad är konst? Hur ser vi på olika material inom konsten? Vilken roll spelar sammanhanget och betraktaren?
Clay Ketters konstnärliga verksamhet rör sig mellan konstens utopier och ifrågasättande, och det praktiska konkreta hantverket. De existentiella och sociopolitiska frågorna är tydliga. Clay Ketter intresserar sig alltmer för mänsklighetens förgänglighet.
Utställningen i RAVINEN reflekterar över vår mänskliga existens, och vår samvaro med naturen. Den belyser både ett mikro- och ett makroperspektiv i några av livets existentiella frågor, såsom vår relation till vårt arv och vår omgivning.
Utställningen innehåller både helt nya och äldre verk. Den gemensamma nämnaren är mänsklighetens förgänglighet – memento mori.
Clay Ketter, Big Star Generator, 2018, Corrugated cardboard, roofing nails, packing tape, white polyester,
pine and plywood base, high-polished polyester casting resin face
and sides + plexiglas-mounted lightjet C-print, 381 × 353 × 5 cm
Clay Ketter, Gene Pool, 2019, Laser-cut acrylic sheet (PMMA), galvanized steel,
21 × 198 × 93 cm
Clay Ketter, Sanctuary, 2022, Giclée on Canson baryta, walnut frame, approx. 80 × 90 cm, framed
Clay Ketter, Ah Pook Was Here, Tag 1, 2015, Acrylic emulsion on archival inkjet pigment print, on Canson matte rag paper mounted on Dibond, 150 × 213 cm
Clay Ketter, Square Nine (Surface Composite #13), 1999, Ikea cabinets, melamin-coated particle board, masonite, pine wood,
household enamel paint, plastic laminate, stainless steel and glass, 210 × 190 × 60 cm
Clay Ketter, Holiday Drive Detail, 2007, Diasec-mounted C-print, 177 × 348 cm. Clay Ketter, Ah Pook Was Here, Tag 1, 2015, Acrylic emulsion on archival inkjet pigment print on Canson matte rag paper mounted on Dibond, 150 × 213 cm. Clay Ketter, Barrio Ghost Cartoon 8, 2021, Oil paint on Diasec-mounted C-print (plexi), pine wood frame, 80 × 82 cm. Foto: Clay Ketter
Clay Ketter, Persson’s Dream, 2019,
Formica laminate on plywood, wood frame, laser-cut acrylic sheet (PMMA), teak, hardware,
245 × 24 × 58 cm. Clay Ketter, Surface Habitat for Appliance, 1997, Ikea cabinets, melamin–coated particle board, particleboard, net wall
covering, wallboard compound, gypsum wallboard, pine wood, plastic
laminate, pvc pipe, aluminum, linoleum, stainless steel and glass,
210 × 195 × 64 cm. Foto: Clay Ketter
Play Station, 2022,
Buckshot, oak, sheet metal pail and shovel, 140 × 140 × 20 cm. Foto: Clay Ketter
Sleeping Giant Suite, 2022, Giclée on Canson baryta, walnut frames, approx. 80 × 106 cm. framed. Foto: Clay Ketter
Stora salen. Foto: Clay Ketter
Stora salen. Foto: Clay Ketter
Norra salen. Foto: Clay Ketter
Manage Cookie Consent
Vi använder kakor för att samla in statistik och förbättra din användarupplevelse!
Funktionella
Always active
Den tekniska lagringen eller tillgången är nödvändig av det legitima skälet att möjliggöra användandet av en specifik tjänst vald av användaren för det enstaka skälet att överföra kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnätverk.
Preferenser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller tillgången som exklusivt används för anonyma statistiska skäl. Denna informationen kan inte identifiera dig utan domstolsbeslut, din ISP frivilliga medgivande eller kompletterande information från tredje part.Den tekniska lagringen eller tillgången som exklusivt används för anonyma statistiska skäl. Denna informationen kan inte identifiera dig utan domstolsbeslut, din ISP frivilliga medgivande eller kompletterande information från tredje part.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.