Damkör och Bronslurar! Carolinae Röster – Ekon ur forntiden

Biljetter

Ekon ur forntiden

I en ovanligt ovanlig musikalisk resa följer vi med den fantastiska damkören Carolinae Röster i deras möte med två musiker ur Ensemble Mare Balticum på Bronslurar och andra instrument ur den skandinaviska forntiden. I en unik konsert blandas mystiken i forntida texter och klanger med modernare språk och instrument, bland annat ett nyskrivet verk av Stefan Klaverdal.

Tänk dig följande: I en modernfantiserad ritual kommer människor samman för att åter berätta historien om hur världen skapats, hur den kommer att gå under och återuppstå, men också hur gudinnan över alla kan rädda oss. Vi möter texter ur den poetiska Eddan som antagligen skrevs omkring 3000 år efter bronslurarnas tillkomst. Eddan möter fragment ur den äldsta text av en namngiven författare vi känner till, översteprästinnan Enheduannas epos om gudinnan Inana, som förmodligen är ungefär samtida med bronslurarnas ankomst till Norden. Allt är tonsatt av Stefan Klaverdal och får sitt uruppförande på RAVINEN, och på så vis möts tankegods och konstnärligt uttryck över epokerna i verket ”Du drottning över all gudomlighet”.

Bronsluren är ett av de äldsta instrumenten som hittats i Sverige och kanske också ett av de mer spektakulära. Man vet inte hur den användes, man har antagit att den hade ceremoniell betydelse, men i de kopior som tagits fram i modern tid kan man också spela ganska mycket. Det finns ytterst lite musik skriven för bronslurar, desto mer har våra musiker utforskat och experimenterat under ledning av musikarkeolog Cajsa S Lund.

Bronsluren väcker dock tankar och känslor.

Man kan föreställa sig att när bronset gjorde sitt inträde i metallurgin var det en revolution som gjorde det möjligt att skapa föremål med en fantastisk lyster som aldrig tidigare skådats. Ett tekniskt underverk. En av grundtankarna är därför att använda ett av de äldsta instrumenten vi känner till, rösten, som möter de något senare lurarna och sedan låta dem i sin tur möta det kanske nyaste instrument vi känner till, nämligen datorn och elektroniken.

”Jag har ända sedan jag upptäckte bronslurarna som barn fascinerats av dem. Den inspelning som finns på en Musica Sveciae-skiva är också fantasieggande och jag har drömt om att skriva något så länge jag kan minnas. Jag arbetar ofta med ovanliga instrumentkombinationer och har ett stort intresse för rituell användning av musik, så det är spännande att se hur det kan uppfattas i en modern kontext som ett konserthus. När jag letade efter texter att utgå ifrån hade jag först andra idéer, men genom mötet med Enheduanna greps jag av både poesin och hennes öde, och eftersom vissa menar att det religiösa tankegodset från Mesopotamien via Egypten hamnade i Asatron kändes det givet att hon skulle få möta Eddan i ett verk som spänner över 6000 år. Jag är djupt tacksam över möjligheten och mötet med poeten Enheduanna.”

 

Utöver det nyskrivna får vi också höra andra instrument ur den skandinaviska forntiden och musik ur Carolinae Rösters tävlingsvinnande repertoar.

 

Bronslurarna i konserten lånar Musik i Syd tacksamt av familjen Sten K Johnson.
Produktionen spelas i samarbete med Musik i Syd och med stöd från STIMs ”Musikdrömmen”